Historie

Forfatterskolen for unge i Midt- og Vestsjælland startede i 2012 med forfatterskole i otte kommuner. Forud for dette havde Forfatterskolen for unge eksisteret lokalt på Odsherreds Bibliotek siden 2008 på initiativ af forfatterne Charlotte Weitze og Anne-Marie Donslund og bibliotekar Anette Rasmussen.

Udvidelsen i 2012 betød, at forfatterskolen blev et projekt i Kulturregion Midt- og Vestsjælland, der også er den største finansielle støtte. Statens Kunstfonds huskunstnerordning støttede forfatterskolen i de første år, og senest har forfatterskolen fået støtte af Kulturministeriets talentmiljøpulje. De deltagende kommuner betaler desuden et gebyr for at være med.

Anne-Marie Donslund blev som ansat i Odsherred Kommune leder af Forfatterskolen for unge, og det er hende, der står for den centrale koordinering, mens de lokale afdelinger har en kontaktperson, som tager sig af det praktiske dér.

FGK – Forfatterskolens talenthold startede i 2017 som et to-årigt forfattergrundkursus, der samarbejder med andre GK-uddannelser. Da eleverne bor mange kilometer fra hinanden, er FGK ikke lokalt forankret men mødes på internater på lejrskoler, hytter og højskoler i løbet af året.

FGK er med i det nationale talentnetværk, samarbejder med Talent Holbæk, BGK, Sorø Akademi, Odsherreds Gymnasium og Vallekilde Højskole.

Samarbejdspartnere

Kulturregion Midt- og Vestsjælland